Kako izgleda proces nastanka jedne video animacije, koji su to principi koje je postavio Disney još pre 100 godina, kako izgleda domaće tržište kompjuterske animacije i gde se nalazimo mi u odnosu na svet i za kraj šta nas još uzbudljivo očekuje u svetu animacije u budućnosti. O ovim temama razgovarali smo sa Srđanom Stojkovićem, suosnivačem studia za produkciju i animacije i specijalne efekte Open Studio.
Trajanje: 30:57 min
Datum: 30.08.2021
Voditelj:
Danas ćemo pričati o animaciji, šta se krije iza pokretnih slika, ali i o izazovima u poslovanju i kako na njih odgovoriti. Moj današnji gost je Srđan Stojković iz Open studija. Srđane zdravo, ja sam negde probala samo kratko da dam neku iskru današnjeg razgovora a tebi bih sada pružila priliku da nam malo više objasniš čime se bavi Open studio, ko su tvoji članovi tima, koliko vas ima u timu i koje su njihove profesije.
Srđan Stojković, Open studio:
Zdravo, zadovoljstvo mi je da sam prvi.
Voditelj:
Da, prvi.
Srđan Stojković, Open studio:
Prvi učesnik ovog podkasta, Studio Open je osnovan pre jedno petnaestak godina, u početku se zvao Helijum, kao atom, to jest molekul dva atoma, pošto sam tada imao partnera onda smo se razišli i ostao je samo Open. Jedan atom. Studio se bavi kompjuterskom animacijom i vizuelnim efektima. Uglavnom radimo reklame, advertajzing, ali radimo i za televiziju špice, radili smo par filmova, možemo da radimo bilo kakvu vrstu projekta i za sada ove nove digitalne medije za Youtube, za Facebook neke da kažem isto reklame ili šta god bilo od tih nekih sitnih animacija, a možemo da budemo i deo velikog tima i da učestvujemo u nekim većim projektima kao što smo i radili.
Voditelj:
Što ste već radili?
Srđan Stojković, Open studio:
Jeste.
Voditelj:
Tako je, da.
Srđan Stojković, Open studio:
Naši klijenti su uglavnom od pre desetak godina iz inostranstva. Naše glavno tržište je Middle East, konkretno Bejrut je najzastupljeniji, ali tu je i Dubai, Saudijska Arabija, Egipat, Kuvajt, radimo po malo i za domaće klijente, ali to su nekako u poslednjih deset godina sporadični da kažem slučajevi, tako da se najviše oslanjamo na to strano tržište. Što se tiče sastava naše ekipe mi imamo, to varira, ali trenutno office ima šest stalnih članova i ukoliko radimo na nekom većem projektu koristimo usluge frilensera, uglavnom iz Srbije trenutno, ali možemo da angažujemo bilo koga iz okruženja, maltene iz celog sveta.
Voditelj:
Niste geografski ograničeni?
Srđan Stojković, Open studio:
Nismo nikako, pogotovo što naši klijenti nisu tako blizu Srbije tako da, negde je bitno da to bude slična vremenska zona, ali to nije da kažemo osnovni uslov, nije neki toliko opterećujući element. Radili smo neke projekte sa Rusijom, radili smo neke projekte i sa Amerikom, ali kažem sa Amerikom je tu oko vremenskih zona bilo malo ...
Voditelj:
Usklađivanje vremena, da ...
Srđan Stojković, Open studio:
Jeste, jeste. Ali na neki način se posle nekog vremena ljudi naviknu. Najteže je kada projekti imaju kratak rok, kada su ti neki check points česti, onda ta vremenska razlika može da bude neki otežavajući faktor.
Voditelj:
Ja sam se nekako upoznala sa tom kompjuterskom animacijom kroz pojavu Piksera i njihovih crtanih filmova, ja mislim da je prvi bio „Priča o igračkama“ čini mi se, nisam baš sto posto sigurna ...
Srđan Stojković, Open studio:
Jeste, jeste.
Voditelj:
Ali to je negde napravilo razliku, ja sam još uvek bila u tom uzrastu da mi je bilo interesantno da gledam, pa i kod vas smo videli neke razne zanimljive kadrove, sletanja na Mesec, cipele koje same hodaju i tako dalje i svima nam je to interesantno da gledamo nešto, predeo gde se nikada nećemo naći ili nešto što apsolutno ne postoji, ali me interesuje šta je to što se krije iza tih slika. Kako nastaju? Momenat kada klijent dođe, donese vam nekakav brif u studio, šta se dalje dešava?
Srđan Stojković, Open studio:
Pa to sada ...
Voditelj:
Svima nam je to interesantno da čujemo jer je to toliko bajkovito i maštovito, prosto deluje nestvarno da je moguće napraviti takve stvari ne samo u smislu slika, već i emocija koje se prenose.
Srđan Stojković, Open studio:
Mi smo trenutno više servisni studio nego što smo kreativni studio u smislu da produciramo neke naše da kažemo sadržaje ili kratke forme ili nekih dugometražnih crtanih filmova, tako da, naše iskustvo mogu da pričam o tom servisnom iskustvu ....
Voditelj:
Tako je upravo to vezano za tehnički ....
Srđan Stojković, Open studio:
.... kratke forme koje su reda veličine od par desetina sekundi do najviše minut i po, od prilike to je nešto sa čime mi stalno radimo. Uglavnom dobijamo od klijenta ideju, upakujemo u neki story bord. Ako je karakter animacije u pitanju od nas se očekuje da mi unapredimo i karaktere i da damo svoj neki predlog kako će ti karakteri biti animirani, a opet s druge strane u skladu sa brifom i sa potrebom za šta se radi. Jedan od skorijih projekata bio je za Mirendu, za Bliski Istok. To imate na našem show reel-u, na našem web sajtu openstudio.rs, projekat u kome su animirani majmun i papagaj. Tako da, od njih smo dobili zahtev da to bude majmun, mi smo dali predlog koji majmun da bude, a oni su dali neku referencu iz nekog filma kako od prilike taj majmun da bude animiran. Mi smo tu referencu prilagodili tom majmunu i dali neku našu sugestiju kako on treba da bude animiran. Isto se odnosilo i za papagaja. Opet kažem, u poslednje vreme je moda da se sve komunicira preko referenci, jer je maltene toliko toga urađeno, toliko sadržaja ima i što se tiče filmova i reklama i nekih drugih animacija, kratkih, dugih, tako da je relativno lako naći referencu za određenu, da kažem ideju, u smislu šta glumac treba da radi, kako da izgleda, kakav utisak cela stvar treba da ostavi i tako dalje. Mislim da je to sad u poslednje vreme vrlo olakšano zbog ogromne količine sadržaja koji se nalazi na internetu. Ranije je to bilo mnogo komplikovanije i taj proces je trajao mnogo duže, dok reditelj ili klijent ne iskristališe i ne izbrusi potpuno ideju kako nešto što ne može da vidi treba da izgleda, dok se ne definiše kako da izbriguje nekog animatora ....
Voditelj:
Nešto što je samo zamisao.
Srđan Stojković, Open studio:
Jeste, tako da je, danas to da kažem taj proces drastično skraćen upotrebom referenci koje su apsolutno dozvoljene. Tako da, da se vratimo na samo pitanje, sam postupak da kažem od tog početka kada mi dobijemo upit za neki posao mi dajemo neki rok i dajemo okvirnu cenu, ukoliko sve to prođe, onda se ulazi u taj posao da kažem i dajemo neke reference i neko viđenje I kako bi mi to možda uradili. Onda se kreće u realizaciju koja je u zavisno od težine projekta može da traje od par dana do par meseci, što se tiče konkretno našeg studija. Ne više od dva meseca, rekoh kada neki projekat pređe tih dva meseca što je mnogo manje nego kada se radi film ili neka serija ili nešto što je mnogo obimnije da tako kažem. Pričam i o pripremama i o realizaciji, tako da imamo dosta check pointa u međuvremenu, klijent voli sve da kontroliše i voli da ima, kad već plaća, voli da tačno zna šta će na kraju da dobije. Tako da za sada kažem uspešni smo u tim procenama, retko kad promašimo rok koji smo dogovorili. Klijenti su uglavnom vrlo zadovoljni i uvek nam se klijenti rado vraćaju.
Voditelj:
A ko još pored vašeg tima, ko učestvuje još u procesu realizacije kreiranja jedne animacije. Kažete, izvinjavam se mi smo na ti, kažeš mi, da radite neke kraće forme sada od minut ili koliko već, minut i po uglavnom, a proces kreiranja toga traje do dva meseca, ako sam dobro razumela.
Srđan Stojković, Open studio:
Pa sve zajedno. Znači sve zajedno od da kažem pripreme, jer kada se radi animacija, pogotovo ako je karakterna animacija u pitanju onda je vrlo bitno da se ispoštuje svaki korak, od dizajna karaktera, mislim da li je karakter neki koji je potpuno iz nekog sveta mašte, potpuno nov, autentičan koji maltene, ne liči ni na šta što postoji u prirodi, neki monsters... Od skica koje se rade na papiru do modela koji se radi u nekim softverima mislim, pa da se ti modeli kasnije isteksturišu. To rade sve različiti artisti, znači mi u toj celoj da kažem strukturi i nekom pipeline-u kako se zove animacije, mi imamo pokriveno maltene ceo segment sa pet ljudi, s tim što više ljudi rade, to jest jedan čovek radi više različitih poslova.
Voditelj:
Više stvari.
Srđan Stojković, Open studio:
Jeste. Znači neko ko radi modeling radi i teksturisanje, radi i gruming ako postoji fur, radi ovaj, neko ko radi animaciju on radi i rigovanje karaktera, mislim to su sada sve stručni termini, ali ja prosto nemam adekvatan prevod za njih. Rigovanje setap karaktera sa kontrolama, nekako moraš da u kompjuteru iskontrolišeš pokret bilo kakav. Animacija je zapravo gluma, digitalna gluma, da tako nazovem, znači ...
Voditelj:
Da, ako je došlo već do nekog nivoa, ako zaista, kako da kažem, verujemo karakterima. Mislim, toliko je fina da prosto zaista uspeva da prenese emociju.
Srđan Stojković, Open studio:
Sada ovako, postoji animacija koja se jako puno oslanja na takozvani motion capture, to podrazumeva da postoji već neki čovek, neki glumac, sve zavisi da li je u pitanju pokret ...
Voditelj:
Neko ... da jasno ....
Srđan Stojković, Open studio:
Da li je u pitanju samo mimika i postoje softveri koji taj kompletan pokret prenesu na neki digitalni karakter. To je da tako kažem, to nije klasična animacija, to je motion capture. I klasična animacija je ono što si ti pomenula to su ti Pikserovi crtani filmovi koji su uglavnom rađeni po Diznijevim principima. Ono što mi volimo, to su neka druga pravila animacije gde ima puno karikiranja, preterivanja, to ne može da se radi u motion capture-u, to prosto umetnik mora da izanimira i da prenese da kažem tu vrstu utiska publici kroz ta neka pravila animacije koje je Dizni postavio pre sto godina.
Voditelj:
Da, koje i dalje svi mi volimo.
Srđan Stojković, Open studio:
Da i dalje su ...
Voditelj:
Mislim nije prošla.
Srđan Stojković, Open studio:
Jeste i Dizni, i ti prvi filmovi su i dalje atraktivni za gledanje. Ja volim da gledam te filmove. Crtane.
Voditelj:
Volim i ja ali sada ne znam koliko je ovim novim generacijama to zanimljivo ili su prosto naviknuti na drugačiju tehnologiju, ali mislim, ja sam na tome odrasla tako da to mi je i dalje zanimljivo.
Srđan Stojković, Open studio:
Pa dobro, deci, deci sam puštao i Toma i Džerija i ono što sam ja gledao kao klinac, ne mogu da kažem da im je nezanimljivo, ali opet zavisi i od deteta, sada imaju mnogo više sadržaja, imaju mnogo veći izbor tako da.
Voditelj:
Da, imaju mnogo više mogućnosti, prosto da.
Srđan Stojković, Open studio:
Jeste, nisam siguran da bi se vraćali ponovo na Toma i Džerija. Jednostavno pogledaju kao neku zanimljivost i idu dalje.
Voditelj:
Ali nastave u duhu svoje generacije.
Srđan Stojković, Open studio:
Ali opet se najviše gledaju Pikserovi crtani filmovi. Mislim ne samo Pikserovi, gledaju se i Dream Vox-ovi, Sony Animation isto ima svoj studio i tako dalje. Znači sve ove uglavnom holivudske produkcije to se gleda.
Voditelj:
Da, pričali smo negde da najveći broj klijenata je negde na Bliskom Istoku, u svakom slučaju nije u Srbiji, radite najviše kao studio za klijente iz inostanstva. Kakve su neke specifičnosti i neki posebni zahtevi različitih tržišta, šta je možda neki najveći izazov na koji ste naišli u zahtevima klijenata?
Srđan Stojković, Open studio:
Pa različita tržišta nose različite, da, da, neke zahteve. Svako tržište je specifično, mislim ništa novo nisam rekao. Mislim da je negde slučajnost zašto radimo sa Middle East-om, prosto počeli smo da radimo sasvim slučajno još neke 2005. 2006. godine za njih, konkretno za Dubai, taj posao jedan veliki je uspešno završen i onda smo napravili neki kontinuitet. U međuvremenu smo radili skoro sa svim produkcijama sa Middle East-a, vrlo smo prepoznatljivi dole kao brend da tako kažem. Naš studio je na mapi njihovoj kao neko ko se bavi ovim poslom na jedan vrlo dobar način. Nismo high level ali nismo ni neki, mi smo neki ovako well for money. Znači to što dobiju za taj novac je njima super. Tako da nas zovu za te neke projekte koji su srednjih budžeta, ne dobijamo one njihove high budget projekte,kada imaju puno love oni odu u London, odu u Njujork, jer hoće malo i da se prošetaju da odu u šoping i da ... mislim da ...
Voditelj:
Da spoje lepo i korisno.
Srđan Stojković, Open studio:
Pa naravno, znači na kraju krajeva ne plaća to niko od njih lično, mislim to su uglavnom produkcijske kuće ili marketinške agencije, plaća krajnji klijent. Krajnji klijenti su ljudi koji imaju neke svoje kompanije, brendove ili ...
Voditelj:
Nekakav proizvod.
Srđan Stojković, Open studio:
Kad već dobiju taj budžet za njih je potpuno normalno da idu u London, da idu u Njujork, da idu u L.A., Pariz, svejedno, znači teško da bi mogli da ubede klijenta da eto idu u Beograd sa tim budžetom. Mislim to je onako malo za sada još uvek rizik.
Voditelj:
Nisu još uvek bili ovde.
Srđan Stojković, Open studio:
Nisu, pa ne, ne, dolaze oni, ali to su kažem mid budget, to su srednji budžeti. Znači šanse da dođu ovde sa nekim od milion dolara projektom, znači za te pare mogu da urade bilo gde u svetu, što bi radili u Srbiji, mislim ...
Voditelj:
Ali ajde da pričamo već o Srbiji, razgovarali smo i predhodno kada smo se pripremali za razgovor o tome koliko se situacija u Srbiji u tom smislu promenila. Pa smo pričali o nekakvom tvom intervjuu koji je izašao pre petnaestak godina gde si rekao da estetika u Srbiji prosto nije dovoljno dobra, ali da se negde vremenom situacija promenila. Gde smo mi, šta je naša komparantna prednost. Šta je ono što možda postoji ovde a ne postoji nigde drugde ili možda to nije slučaj, ali gde se Srbija nalazi na tom tržištu?
Srđan Stojković, Open studio:
Mislim da sa razvojem interneta i sa razvojem da kažem svih tih nekih Youtube kanala, kablovskih operatera, trenutno bilo ko u Srbiji može da sazna ili da vidi nešto što ga zanima na relativno lak način, znači potrebno je samo da se zainteresuje i da u Google ukuca određenu oblast ...
Voditelj:
Da što kažu dva klika i tu smo.
Srđan Stojković, Open studio:
Jeste. Tako da nije potrebna neka posebna muka da se dođe do atraktivnih sadržaja, tako da vremenom se i kod nas izgradio taj ukus, ukus u smislu i kod klijenata šta oni očekuju i na neki način i od ljudi koji rade znaju ...
Voditelj:
Šta mogu da donesu.
Srđan Stojković, Open studio:
Jeste, videli su šta sve može, ali opet imamo nekako utisak da koliko god mi u Srbiji pre svega ili uopšte ovde na Balkanu u regiji, negde napredujemo, toliko imam utisak da su oni sve dalje i dalje i dalje i dalje ....
Voditelj:
I tako koliko mi idemo napred, a koliko nam oni zapravo beže što bi rekli?
Srđan Stojković, Open studio:
To već postaje, ranije recimo kada se pojavio Toy Story ili neki drugi recimo crtani filmovi, posle Toy Story-a to je za mene bilo sve vrlo dostižno, samo u tom trenutku nema toliko ljudi, ali sve znamo kako se radi, nikakav problem.
Voditelj:
Da, da, nema tajne u tehnologiji.
Srđan Stojković, Open studio:
Ali sad, nema tajne, međutim sada kada gledamo Holivudske spektakle i gledamo toliko bogate slike sa tim elementima, ja nisam siguran da u ovoj fazi mi možemo da ispratimo taj nivo produkcije. Ali možemo, siguran sam, da radimo segmente, da krenemo od nekih delova produkcije, jer i oni, kada se pogleda ta najavna špica tih svetskih blok bastera i animiranih filmova, špica traje 15 minuta. To su armije ljudi ...
Voditelj:
Ko mali film.
Srđan Stojković, Open studio:
Jeste. Armije ljudi i na špici postoje po 10, 15 studija uključeni u jedan projekat iz celog sveta. Apsolutno je to postao jedan onako globalni fenomen da je tako lako organizovati saradnju između ne znam različitih delova sveta, različitih studija na jednom projektu da je sve to mislim skladno i funkcioniše.
Voditelj:
I da mislim funkcioniše, da, da.
Srđan Stojković, Open studio:
Mislim da mi imamo veliku šansu, ali samo ako skupimo kritičan broj ljudi koji podrazumeva operativnost. Znači oni garantuju ...
Voditelj:
Koliko ima studija kod nas koji se bave animacijom?
Srđan Stojković, Open studio:
Pa ja nisam brojao, ne znam tačan podatak .
Voditelj:
Nebitan je tačan podatak, nego prosto ...
Srđan Stojković, Open studio:
Prosto oko desetak studija koji se bave ...
Voditelj:
Ozbiljnije.
Srđan Stojković, Open studio:
Pa jeste, jeste. Neki su veći, neki su manji, moj je u jednom trenutku bio najveći ali mislim da je sada najmanji.
Voditelj:
Ali dobro, to ima smisla. Pričaćemo, to mi je i ideja da pričamo o tome i kako si ti shvatio da treba da promeniš biznis model i kako ti je to donelo neke pozitivne stvari.
Srđan Stojković, Open studio:
Pa jeste, to je više sada vezano za neki moj lični izbor i način života koji ja želim da vodim nego što je vezano za biznis.
Voditelj:
Ali nije poremetilo prosto funkcionisanje ni samog biznisa ni tvog tima. Samo si nekako to spakovao malo drugačije da tvoj život, da njim budeš prosto zadovoljniji i da imaš jednu stranu koja je poslovna, ali i drugu koja pravi balans koja ti verovatno opet donosi benefite i u poslovnom smislu, jer nekako kada dođeš zadovoljan ili uđeš zadovoljan u ono što radiš ja mislim da se ipak dobija kvalitetniji proizvod.
Srđan Stojković, Open studio:
Ono što sam ja promenio jeste, ranije smo mi na neki način držali ljude i imali veći tim da bi u svakom trenutku mogli da odgovorimo na neki veći da kažem projekat i da ako par projekata u isto vreme radimo da možemo da odgovorimo svima i tako dalje i trudili smo se da te ljude zadržimo, jer nije bilo na tržištu ljudi. Prosto nije ih bilo...
Voditelj:
Da kada se javi potreba onda ih je verovatno teško naći u tom ...
Srđan Stojković, Open studio:
Jeste, jeste, uglavnom frilenseri su uglavnom bili negde zaposleni pa su radili popodne od kuće ili tako nešto. Sad se to promenilo, znači i na globalnom nivou, znači ukoliko se ukaže potreba nije teško naći odgovarajući profil u Srbiji ili negde u regionu. Što se tiče samih cena, frilenseri su meni, da kažem komforniji za rad nego da imam nekog ko je stalno zaposlen i ima neku svoju platu. To jeste skuplje s jedne strane, ali s druge strane meni je to rasterećenje zato što je on je kod mene angažovan konkretno za taj projekat, uradi to što treba da uradi, mi to naplatimo, podelimo lovu i nema čistije je.
Voditelj:
Jel nema problema u komunikaciji u timu gde se stalno da kažem, uvode nekakvi novi članovi po određenom projektu.
Srđan Stojković, Open studio:
Uglavnom su to sve moji bivši zaposleni.
Voditelj:
A, pa sjajno. Znači ti toliko dobro poznaješ tržište da ustvari zaista i ne moraš da imaš zaposlene. Sve te ljude znaš.
Srđan Stojković, Open studio:
Pa u principu tako je. Mislim, na kraju krajeva, ja sam ih obučavao, većinu, ali dobro.
Voditelj:
Pa sjajno.
Srđan Stojković, Open studio:
Ali dobro, mislim nisam samo ja, naravno i oni su tu samostalno se razvijali naravno. I na neki način je i teško držati neke ljude koji dođu do nekog recimo senior znanja na nekoj da kažem plati i ljudi vremenom traže neke nove izazove, novu atmosferu, retko ko ....
Voditelj:
Tako je, pogotovo mi se čini u nekim kreativnim industrijama OK vi ne stvarate sada možda taj kreativni deo, prosto taj deo dobijate od klijenta, ali u svakom slučaju jeste nekakva kreativna industrija, mislim bez ozbira što vi tehnički radite neke stvari. Ja verujem da su svi članovi tima negde kreativci, predpostavljam da je tu i potrebna promena i neka nova energija i nekako da se to sve menja kako bi projekti bili sve bolji i bolji.
Srđan Stojković, Open studio:
Pa svi smo mi autori, znači to je jedan autorski tim, to je sada malo moderno da se svi zovu artisti, ali kod nas su svi artisti.
Voditelj:
Pa da, pa dobro, zašto ne i ti si sasvim operativno uključen u posao i ti za sebe kažeš da si artista. Tako da.
Srđan Stojković, Open studio:
Dobro, ja volim da kažem da sam inženjer.
Voditelj:
Pa dobro.
Srđan Stojković, Open studio:
Nekako svi su artisti ja sam onda ...
Voditelj:
Malo drugačije.
Srđan Stojković, Open studio:
Inženjer specijalnih efekata. Nekako deluje onako ...
Voditelj:
Ali ti radiš potpuno kao deo tima, operativno si uključen u sve poslove.
Srđan Stojković, Open studio:
Jeste, apsolutno, jesam, još uvek sam ja na neki način master mind moje firme. Klasičan srpski sindrom.
Voditelj:
Da je tu na terenu što se kaže.
Srđan Stojković, Open studio:
Jeste, znači gazda je najveći radnik. I od njega sve zavisi. Doduše tako je i u državi. Ali nećemo o tome.
Voditelj:
Jao nećemo o tome. Nećemo o tome, da. Zanima me još jedna stvar šta je ono što možemo da očekujemo od animacije. Šta je ono što ti vidiš kao naredni neki korak, šta to novo može da se pojavi, gde može to da nas iznenadi i da nas odvede?
Srđan Stojković, Open studio:
Pa sve više i više će se koristiti vezano za digitalne asete konkretno to postaje vrlo zanimljiva oblast- da se filmovi snimaju na kiu sa već pripremljenim environment eksterijera i enterijera, tako da reditelj na samom setu već može da vidi kako će to izgledati kasnije u postprodukciji. Još uvek je to u povoju, ali koriste tu tehnologiju jako često i čak ima zahteva iz inostranstva i pitaju nas da li možemo to da radimo. Uradi se kao kada se uradi film. Uradi se prvo scenografija, pa se dovede tehnika, glumci i onda se snima u scenografiji određena scena. Sada se to isto radi, napravi se scenografija digitalna, pre snimanja, unese se u kompjuter, spoji se sa kamerama i u realnom vremenu se radi kompozitiv, sve se radi na kiu u realnom vremenu kao da si u scenografiji ti imaš, mislim to je jedan od i vrlo je lako da kažem manipulisati sa scenografijom, pomeri ovo ovde, izbaci ovo, izbaci ono, mnogo lakše nego unesi nešto teško, iznesi iz scenografije, premesti. Manje ljudi treba, prosto ...
Voditelj:
Optimizuje se...
Srđan Stojković, Open studio:
Jeste. Jeste i vremenom će verovatno to postati mnogo jeftinije nego da se prave kulise, da se prave neke velike scenografije. Znači to je jedan pravac, drugi pravac jeste kompletni digitalni karakteri sa već unetim i da kažem pokretima, animacijama, samo se tu miksuje, unetom i glumom i mislim sve će to vremenom iću u pravcu digitalizacije, tako da će možda ovi pravi glumci koji glume,koji studiraju glumu biti samo neki da kažem iza kulisa ...
Voditelj:
Samo statisti ....
Srđan Stojković, Open studio:
Iza kulisa, tako je koji će pozajmljivati svoju muskulaturu facijalnu i telesnu ...
Voditelj:
Ekspresiju da ...
Srđan Stojković, Open studio:
I prebacivatu i neki digitalni.
Voditelj:
Neka podloga za kreiranje možda karaktera.
Srđan Stojković, Open studio:
Tako je, pogotovo što digitalni karakteri neće imati ograničenja u smislu debljine, boje kose, dužine kose, da li ima bradu, brkove nema, da li ima masnicu ili nema, da li je polomljen nos ili nije, mislim da, mnogo, mnogo.
Voditelj:
Verovatno i fizičkih sposobnosti.
Srđan Stojković, Open studio:
Jeste. Znači bukvalno će se samo mimika i ta ekspresija lica, glumci će raditi samo u pozorištu. Neće ih biti.
Voditelj:
Neće postojati.
Srđan Stojković, Open studio:
Doduše, možda će u pozorištu biti oni kako se zovu ..
Voditelj:
Hologramski.
Srđan Stojković, Open studio:
Hologramski, da, da, da.
Voditelj:
Jel se radi nešto na tom pitanju, jel postoji to.
Srđan Stojković, Open studio:
Pa bilo je, ranije, da bilo je i kod nas nekih eksperimenata, ali to je više na nivou performansa nego što je sada to stvarno ...
Voditelj:
Upotrebno.
Srđan Stojković, Open studio:
Da. Da. A u ovo sam siguran, siguran sam da znači kaskaderi će izgubiti posao, sigurno u narednih desetak godina jer sve to što su ...
Voditelj:
Da jasno, prosto neće više biti potrebe uopšte da rizikuju.
Srđan Stojković, Open studio:
Apsolutno, takođe neće biti, znači trenutno sam siguran da se radi apsolutno digitalni London, negde možda i postoji, digitalni Njujork, digitalni L.A., digitalni Beograd možemo da napravimo, svaku zgradu da srušimo ako treba, da se napravi jurnjava automobilima ili da se napravi neki istorijski događaj, neke bitke, nešto, ranije je to klasičnom metodom snimanja je mnogo skuplje i mnogo komplikovanije.
Voditelj:
I mnogo verovatno duže vremena.
Srđan Stojković, Open studio:
Jeste, mislim oni već imaju replike Njujorka, postoji već to u Holivudu, postoje replike svih tih da kažem tih bitnijih trgova, Times Square postoji ...
Voditelj:
Neke republike tih da ...
Srđan Stojković, Open studio:
Scenografija u L.A. sigurno.
Voditelj:
Najverovatnije najčešće snimana, da.
Srđan Stojković, Open studio:
Jeste. Ne ide on u Njujork zatvor Times Square i sad kao snima tamo. Znači to se radi u kulisama. Mislim oni imaju taj prednji deo, onaj gornji dograđuje se nadograđuje u kompjuteru. Znači radi se kao mapa. Tako da je sve to na neki način predvidiva budućnost. Ali sada ko će da se trka.
Voditelj:
Videćemo šta još može da nas iznenadi.
Srđan Stojković, Open studio:
Ja nisam za tu trku, ja sam više za ono.
Voditelj:
A dobro, kada smo kod toga nisi za trku, a u kom pravcu ti vidiš razvoj svoje firme, Open studija ili možda nečeg drugog.
Srđan Stojković, Open studio:
Pa vidim u pravcu, mislim da ostanemo na neki način aktuelni moramo da napredujemo, ne možemo da sa ovim nivoom znanja da budemo aktuelni još 10 godina. Znači to je na neki način i u svakom poslu koji je takav moraš stalno da učiš, da osvajaš nove tehnologije, nove asete, nove alate i da ih implementiraš u svoj plan, znači ....
Voditelj:
A pričali smo nešto i o sinergiji koja se desi između različitih studija i možda ljudi koji nisu u okviru tvog Studija ali prosto se bave tim poslom u Srbiji, nekako mi se čini da treba da promenimo svest i da negde možemo mnogo više da doprinesemo saradnjom umesto da se gledamo kao konkurencija u bilo kojoj sferi ...
Srđan Stojković, Open studio:
To je divna ideja.
Voditelj:
Nevažno da li je to animacija ili bilo šta drugo. Pa čini mi se da negde i po mentalitetu možda imamo taj momenat da se nekako borimo jedni protiv drugih, a negde u praksi, bar meni se pokazalo mnogo puta da mnogo više može da se dobije nekakvom saradnjom nego što možemo da izgubimo ako nam neko ne znam, uzme ideju ili mislim, znanje mislim da niko ne može da ti oduzme prosto. Ako radiš na sebi svakog dana imaćeš ga samo više. Tako da ovaj ...
Srđan Stojković, Open studio:
To je divna jedna ideja i ja stvarno verujem u tu ideju i ja bih voleo da se ona realizuje, da se svi ti studiji koji postoje u Beogradu ili većina ili dovoljan broj njih okupi da kažem da se grupiše na jednom mestu. To može da bude i Desk&More ili neko drugi ko u ovakvim firmama, ali uglavnom ja navijam za Desk&More pošto sam ja fan Desk&More-a i svima preporučujem prostor Desk&More kao izuzetno dobru coworking priču zbog uslova i svega, tako da sam ja nekim ljudima iz ovog posla i nudio da uđemo zajedno i da zajedno pregovaramo, da se grupišemo. Znači svako ostane svoja firma praktično i ništa se ne menja, samo se lociramo prosto na istom mestu i što nama daje izuzetno operativnu mogućnost šerovanja resursa. Znači od render farm-a, do interneta, ljudstva, znanja, projekata. Tako da mislim da je to budućnost, e sada koliko ćemo brzo doći do nje, to je sada tema. Ja bih voleo da to bude u toku sledeće godine da na kraju na neki način svi se odluče za taj korak. Ja sam spreman da uložim energiju u to, to bih voleo jako i mislim da je to budućnost za sve nas. Za sve nas ...
Voditelj:
Da čini mi se za svaku industriju, prosto nije uopšte usko vezano samo sa video produkcijom ...
Srđan Stojković, Open studio:
Jeste, jeste, mi smo svi veliki individualci, ali u toj celoj priči grupisanja mi bi i ostali individualci. Niko tu ne bi nikog ...
Voditelj:
Da, ne bi se izgubilo ništa od onoga što već sada imate.
Srđan Stojković, Open studio:
Jeste, jeste, a mi ionako već sarađujemo. Radili smo par projekata svi zajedno i za da kažem bio je neki naš, konferencija, digitalna konferencija pa smo radili dva filma zajedno. Svaki studio je uzeo neke kadrove i to je super ispalo, dva puta, znači bez ikakvih nekih problema je to završeno i tu se videla, tu se video potencijal koliko zajedno brzo možemo i kvalitetno nešto da proizvedemo. E sad samo treba da svi shvate da moraju neki deo svog komfora ličnog da žrtvuju zarad nekog da kažem, nekog većeg ...
Voditelj:
Zajedničkog dobra.
Srđan Stojković, Open studio:
Jeste. Neke, neke, većeg boljitka ali prosto treba da sazre ta ideja, treba da se strah negde eliminiše da će ne znam nešto izgubiti od svoje ličnosti ili dostojanstva ili od svog.
Voditelj:
Dobro, sjajna ideja. Mislim da bismo u tom duhu i mogli da završimo današnji razgovor, ja želim da se ideja ostvari, hvala što si izdvojio vreme.